22 ноември, 2009

СТРАТЕГИЯ ЗА УПРАВЛЕНИЕ ...

СТРАТЕГИЯ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА РИСКА
В СЪЮЗ НА СЛЕПИТЕ В БЪЛГАРИЯ


I. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл.1. Стратегията за управление на риска в Съюза на слепите в България е разработена на основание на чл. 12. ал. 3 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.
Чл.2. Настоящата стратегия за управление на риска има за цел да-се очертаят процесите по идентифициране, анализ и третиране на рисковете, които могат да повлияят върху постигането на стратегическите цели на ССБ и да осигури изпълнението на тези цели.
Чл.3. Процесът на управлението на риска трябва да трансформира тези стратегически цели в конкретни задачи, като разпредели отговорността към всички служители, които участват със своите задължения в този процес. Акцентът се поставя върху следните въпроси:
- системно и своевременно идентифициране на рисковете;
- отчитане на вероятността и въздействието на рисковете;
- установяване на приоритети за разпределяне на ресурсите за контрол и определяне на ясни цели за контрол;

II. ПОНЯТИЯ

Чл. 4. Риск е всяко явление, което може да повлияе негативно върху дейността на организацията.
Чл. 5. Процес на управление на риска е последователността от действия на персонала , насочена към изследване и въздействие върху съществуващите рискове. Процесът е систематичен и подпомага всички произтичащи в дейността на организацията процеси.
Чл. 6. Система/модел/ на управление на риска е механизъм за вземане на решенията, подпомагащ ССБ за постигане на целите на организацията, чрез който ресурсите се разпределят така, че лд се получи оптимално третиране на риска.

III. СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА РИСКА

Чл.7. Процес по управление на риска 1. Управлението на риска :
предоставя рамка за извършване на контролирана, последователна и ориентирана към бъдещето дейност;
- подобрява процеса на вземане на решения, планиране и определяне на приоритетите в дейността;
- осигурява по-ефективна уредба и разпределение на ресурсите;
- подпомага добрата отчетност, оценката на изпълнението, възнагражденията в ССБ , като по този начин подобрява оперативната ефективност на всички нива;
2. Основни цели :
- своевременно откриване и противодействие на значимите за ССБ рискове;
- разпределение на човешкте ресурси съобразно степента и значимостта на различните рискове;
- своевременни промени в политиката на управление на риска въз основа на оценката на ефективността на процеса.
3. Фактори, които влияят на процеса по управление на риска:
- ВЪНШНИ фактори - съществуващите законови и подзаконови нормативни актове, икономическите условия в страната, финансирането и наличието на бюджетни ограничения.
ВЪТРЕШНИ фактори - вътрешнонсъюзни нормативни документи, организацията на оперативните дейности в ССБ; решения на ръководните органи на организацията, наличните ресурси; и др.
4. Всяко решение, което се взема в рамките на процеса по увравление на риска, следва да бъде обвързано с крайния резултат, към който се стреми организацията.
Чл. 8. Етапи на процеса по управление на риска:
1. Идентифициране на рисковете. -Това е етап от процеса на управление на риска, при който се откриват рисковете, които биха могли да повлияят негативно на дейността на сдружението. Осъществява се чрез периодично наблюдение и отчитане изпълнението на дейностите. Важен е момента на идентифицирането на рисковете, тъй като колкото по-рано е открит един риск, толкова по-успешно ще бъде неговото противодействие.Особено внимание следва да се обърне на следните рискове от ежедневните дейности на организацията:
- Финансови - засягат ефективното управление и контрол на финансовите средства;
- Управлението на човешките ресурси - засягат , практики за наемане на персонал, ефективното управление и контролът на организационния опит и квалификацията на служителите .
- Съответствие с нормативните актове - отнасят се до нормите, регулиращи дейността на организацията, както и решенията на ръководните органи.
2. Анализ на риска - Този етап включва процедурите, които ще позволят на ръководството да проследи прилагането, изпълнението и ефективността на предприетите за управление на риска мерки.
Процеса за анализ на рисква включва:
- оценка на вероятността от настъпването на риска; причините за възникване на конкретните рискове;
- оценка на последиците от риска;
- оценка на мерките, които следва да се предприемат.
3. Оценката на риска - етап, при който се определя степента на риска, която ръководството е готово да приеме при осигуряване на необходимите ресурси.
4. Оценка на процеса - това е етап, при който се анализира и оценява ефективността на самия процес. На оценка подлежат вложените ресурси, отделните етапи от процеса на управление на риска, извършените дейности и влиянието на протичането на процеса върху постигането на основните цели.

IV. ИДЕНТИФИЦИЯ НА РИСКОВЕТЕ.
ДЕЙСТВИЯ ЗА СНИЖАВАНЕ НА РИСКОВЕТЕ

Чл.9. Основни рискове в ССБ и дейности за снижаването им. '
1. Финансово-счетоводна дейност А. Дейности за постигане на цели
- проучване, анализ и изготвяне на бюджетната прогноза и проекта за
бюджет на организацията;
- организиране отчитането на бюджетните средства в съответствие с принципите за добро финансово управление, законосъобразност, целесъобразност и прозрачност;
- своевременно акуализиране на вътрешно-съюзните нормативни документи и правила и процедури за финансово управление и контрол;
- осигуряване на контролни процедури на пълно, вярно и точно осчетоводяване на активите и материалните запаси на организацията;
- инвентаризации на активите, с оглед осигуряване на тяхното физическо опазване;
- осигуряване на контролни процедури за съпоставимост на стоковите записвания и информацията в първичните счетоводни документи;
- осигуряване на контрол върху приходите по отношение на законосъобразност;
- осигуряване на точна и вярна информация относно изпълнението на бюджета;
- осигуряване на периодична информация на движението на ДМА и материалните запаси;
- обезпечаване съхранението на паричните средства;
- осигуряване съхранението на иформацията и документацията;
регламентиране на документооборота;
осъществяване на контрол по изпълнение на сключени договори. Б. Рискове
- Законодателни промени в националното законодателство и вътрешносъюзните нормативни документи влияещи върху на планираните дейности, финансирането им и др.
- Неспазване на нормативните изисквания и вътрешните правила при осъществяване на дейността;
- Неправилно планиране и незаконосъобразно изразходване на бюджетни средства;
- Несвоевременна актуализация на счетоводната политика, индивидуалния сметкоплан, както и други вътрешни правила при промяна на националното законодателство;
- Назначаване на неквалифицирани и неотговорящи на нормативните изисквания служители ;
В. Необходими действия за снижаване рисковете
- изготвяне на бюджетна прогноза на база предложение на КС на ССБ и РСО
- изготвяне на годишен проект за бюджет на база на обосновани разчети
- актуализиране на вътрешните правила за работната заплата, разработване на правила за допълнително материално стимулиране на служителите;
- осигуряване на финансови средства за провеждане на обучение на служителите;
- установяване с вътрешни правила на процеса по документиране придобиването, съхранението и отписването на ДМА и материални запаси;
- утвърждаване на вътрешни правила за провеждане на годишни инвентарицации;
2. Компютърно и програмно осигуряване на дейността А. Дейности за постигаше на цели
- осигуряване поддържането и експлоатацията на автоматизирана информационна система /ИС/ на организацията;
- осигуряване на необходимите програмни продукти и интернет доставчик
- поддържане на интернет страници на ССБ и списание "Зари"
- поддържане на информационен архив и оборотна техника за осигуряване на ефективна поддръжка на информационната дейност;
- участие в комисии по инвентаризации, бракуване и ликвидация на компютърна техника
Б. Рискове:
не-функциониране на ИС;
недостиг на финансови средства за поддържане дейността на ИС;
липса на подходящи помещения за съхранение на техника и документация; В. Необходими действия за снижаване на рисковете
- осигуряване на помещение за сървъра и необходимите системи и оборудване за него;
- осигуряване на необходимите технически средства за охрана и контрол на оборудването;
- осигуряване на складови помещения за съхранение на компютърна техника.
- осигуряване на системен администратор за поддръжка на информационната система
сключване на договори с доставчици на интернет и програмни продукти .

V. ИЗГРАЖДАНЕ НА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА РИСКА

Чл.Ю. Специалистите по функционални направления в организацията осъществяват оперативна дейност по управление на риска.
1. Управлението на риска се осъществява по отношение на:
- идентифициране на рисковете по осъществяваните и нововъзникващи дейности;
- анализ на рисковете по отношение на причини, значимост и вероятност от настъпване;
- приоритизиране на рисковете /по значимост/
- определяне на дейности по покриване на рисковете;
2. Специалистите по отделните функционални направления:
- познават рисковете в тяхната сфера на отговорност и ги съобщават на висшестоящия ръководител ;
докладват своевременно на висшестоящия ръководител при разпознаване на нови рискове или при неефективност на приетите мерки;

VI. ГОДИШНА ОЦЕНКА НА РИСКА

Чл.11. Ефективното управление на риска се осъществява чрез отчетност и контрол, осигуряващи своевременно разпознаване и оценка на риска, както и предприемане на необходимите мерки.
Чл.12. Ежегодно се извършва преглед на стратегията за управление на риска, с цел идентифициране на възможности за подобрение.
Чл. 13. Ежегодна оценка на рисковете в ССБ включва:
1. преглед на дейността на отделните специалисти и на идентифицираните от тях рискове;
2. актуализиране на стратегията, в която рисковете са категоризирани по степен на важност /съществени, второстепенни , несъществени/
3. изготвяне на предложения до председателя на сдружението за подходяща реакция;
4. вземане на решения за извършване на промени в Стратегията за управление на риска.

Настоящата стратегия е утвърдена на заседание на УС на ССБ

Няма коментари:

Публикуване на коментар