22 ноември, 2009

ОБЩЕЖИТИЯТА В СОФИЯ

ДО
УПРАВИТЕЛНИЯТ СЪВЕТ
НА СЪЮЗА НА СЛЕПИТЕ В БЪЛГАРИЯ


ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
от Васил Долапчиев - председател на ССБ

Относно: По - ефективното използване на наличния жилищен фонд в гр. София

Уважаеми членове на Управителния съвет,
На заседание на Управителният съвет на ССБ, проведено на 17.11.2009 г. обсъдихме острата необходимост от свободен жилищен фонд в гр. София и отложихме вземането на решение, поради липсата на достатачна информация.
От направеното проучване за заетостта на общежитията в столицата е видно, че разполагаме със 104 стаи, със средна квадратура 11 кв.м. Повече от 80% от обектите се ползват от един човек.
През последните години се забелязва голяма необходимост от свободни жилища предимно за млади членове на организацията, завършващи висше образование. '^В потвърждение на изложеното прилагаме молба от 31 съюзни членове, подадена в ЦУ на ССБ през м.август.
Оптимизиране ползването на наличният жилищен фонд е ограничено, но въпреки това се налага да обсъдим бъдещите принципи на неговото ползване с цел да освободим част от него за предоставяне на нови наематели.Данните показват че:
1. Зрящи, неработещи и нечленуващи в ССБ ползват шест стаи;
2. Двама съюзни членове ползват по 2 стаи;
3. Четиричленно семейство ползва 3 стаи;
4. Четирима съюзни членове са настанени в 5 стаи, но не са ги ползвали повече от 3 месеца.
В случай, че бъдат прекратени договорите на: зрящите наематели, на лицата не ползвали повече от три месеца наетите помещения и лицата по т.2 и 3 освободят по една стая ще получим фонд за разпределяне между нуждаещите се от 14 стаи.
Решаването на проблема налага изменение на Наредбата за стопанисване, управление, ползване и продажба на жилищата и общежитията, собственост на ССБ.
Предлагам УС на ССБ да вземе следните
РЕШЕНИЯ:
1.1. В раздел III от Наредбата за стопанисване, управление, ползване и продажба на жилищата и общежитията, собственост на ССБ да се добави нов чл.10 със следното съдържание:
Чл.10 При наличие на кандидати съюзни членове и недостиг на стаи в общежитието в дадено населено място, комисията е длъжна:
1. да прекрати наемните договори с външни наематели - зрящи лица не работещи и не членуващи в организацията;
2. Едночленно или двучленно семейство има право на една стая. В случай че ползват две, наемният им договор да бъде прекратен за вторият обект.
3. Тричленно или четиричленно семейство (с деца до 18 годишна възраст) има право на две стаи. В случай, че има наематели ползващи повече от посочените обекти да бъде прекратен наемният договор за третата стая.
1.2. В действащата Наредба член 10 да стане чл.11, чл.11 да стане чл.12 и т.н.
2.1. В изпълнение на актуализираната Наредбата за стопанисване, управление, ползване и продажба на жилищата и общежитията, собственост на ССБ и наличие на съюзни членове нуждаещи се от настаняване в общежитията в гр.София:
1. Управителят на "Успех Филтър ССБ" ЕООД - София да прекрати наемните договори:
- на зрящите лица не работещи и не членуващи в организацията.
- на наематели, неизползвали предоставения жилищен имот повече от три месеца без уважителни причини от страна на наемателя
- наемните договори на едночленно или двучленно семейство ползващо две стаи да бъде прекратен договора за вторият обект;
- на семейство от три или четири члена (деца до 18 годишна възраст) да бъде прекратен наемният договор за третата стая.
2. Комисията по настаняване за гр. София да излезе с предложение за бъдещото ползване на апартамента в гр.София, пл. "Славейков", 1.
2.2. Срокът на предизвестията да тече от 1 .Х1.2009 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ССБ:
/В.Долапчиев/ /п/

СТРАТЕГИЯ ЗА УПРАВЛЕНИЕ ...

СТРАТЕГИЯ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА РИСКА
В СЪЮЗ НА СЛЕПИТЕ В БЪЛГАРИЯ


I. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл.1. Стратегията за управление на риска в Съюза на слепите в България е разработена на основание на чл. 12. ал. 3 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.
Чл.2. Настоящата стратегия за управление на риска има за цел да-се очертаят процесите по идентифициране, анализ и третиране на рисковете, които могат да повлияят върху постигането на стратегическите цели на ССБ и да осигури изпълнението на тези цели.
Чл.3. Процесът на управлението на риска трябва да трансформира тези стратегически цели в конкретни задачи, като разпредели отговорността към всички служители, които участват със своите задължения в този процес. Акцентът се поставя върху следните въпроси:
- системно и своевременно идентифициране на рисковете;
- отчитане на вероятността и въздействието на рисковете;
- установяване на приоритети за разпределяне на ресурсите за контрол и определяне на ясни цели за контрол;

II. ПОНЯТИЯ

Чл. 4. Риск е всяко явление, което може да повлияе негативно върху дейността на организацията.
Чл. 5. Процес на управление на риска е последователността от действия на персонала , насочена към изследване и въздействие върху съществуващите рискове. Процесът е систематичен и подпомага всички произтичащи в дейността на организацията процеси.
Чл. 6. Система/модел/ на управление на риска е механизъм за вземане на решенията, подпомагащ ССБ за постигане на целите на организацията, чрез който ресурсите се разпределят така, че лд се получи оптимално третиране на риска.

III. СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА РИСКА

Чл.7. Процес по управление на риска 1. Управлението на риска :
предоставя рамка за извършване на контролирана, последователна и ориентирана към бъдещето дейност;
- подобрява процеса на вземане на решения, планиране и определяне на приоритетите в дейността;
- осигурява по-ефективна уредба и разпределение на ресурсите;
- подпомага добрата отчетност, оценката на изпълнението, възнагражденията в ССБ , като по този начин подобрява оперативната ефективност на всички нива;
2. Основни цели :
- своевременно откриване и противодействие на значимите за ССБ рискове;
- разпределение на човешкте ресурси съобразно степента и значимостта на различните рискове;
- своевременни промени в политиката на управление на риска въз основа на оценката на ефективността на процеса.
3. Фактори, които влияят на процеса по управление на риска:
- ВЪНШНИ фактори - съществуващите законови и подзаконови нормативни актове, икономическите условия в страната, финансирането и наличието на бюджетни ограничения.
ВЪТРЕШНИ фактори - вътрешнонсъюзни нормативни документи, организацията на оперативните дейности в ССБ; решения на ръководните органи на организацията, наличните ресурси; и др.
4. Всяко решение, което се взема в рамките на процеса по увравление на риска, следва да бъде обвързано с крайния резултат, към който се стреми организацията.
Чл. 8. Етапи на процеса по управление на риска:
1. Идентифициране на рисковете. -Това е етап от процеса на управление на риска, при който се откриват рисковете, които биха могли да повлияят негативно на дейността на сдружението. Осъществява се чрез периодично наблюдение и отчитане изпълнението на дейностите. Важен е момента на идентифицирането на рисковете, тъй като колкото по-рано е открит един риск, толкова по-успешно ще бъде неговото противодействие.Особено внимание следва да се обърне на следните рискове от ежедневните дейности на организацията:
- Финансови - засягат ефективното управление и контрол на финансовите средства;
- Управлението на човешките ресурси - засягат , практики за наемане на персонал, ефективното управление и контролът на организационния опит и квалификацията на служителите .
- Съответствие с нормативните актове - отнасят се до нормите, регулиращи дейността на организацията, както и решенията на ръководните органи.
2. Анализ на риска - Този етап включва процедурите, които ще позволят на ръководството да проследи прилагането, изпълнението и ефективността на предприетите за управление на риска мерки.
Процеса за анализ на рисква включва:
- оценка на вероятността от настъпването на риска; причините за възникване на конкретните рискове;
- оценка на последиците от риска;
- оценка на мерките, които следва да се предприемат.
3. Оценката на риска - етап, при който се определя степента на риска, която ръководството е готово да приеме при осигуряване на необходимите ресурси.
4. Оценка на процеса - това е етап, при който се анализира и оценява ефективността на самия процес. На оценка подлежат вложените ресурси, отделните етапи от процеса на управление на риска, извършените дейности и влиянието на протичането на процеса върху постигането на основните цели.

IV. ИДЕНТИФИЦИЯ НА РИСКОВЕТЕ.
ДЕЙСТВИЯ ЗА СНИЖАВАНЕ НА РИСКОВЕТЕ

Чл.9. Основни рискове в ССБ и дейности за снижаването им. '
1. Финансово-счетоводна дейност А. Дейности за постигане на цели
- проучване, анализ и изготвяне на бюджетната прогноза и проекта за
бюджет на организацията;
- организиране отчитането на бюджетните средства в съответствие с принципите за добро финансово управление, законосъобразност, целесъобразност и прозрачност;
- своевременно акуализиране на вътрешно-съюзните нормативни документи и правила и процедури за финансово управление и контрол;
- осигуряване на контролни процедури на пълно, вярно и точно осчетоводяване на активите и материалните запаси на организацията;
- инвентаризации на активите, с оглед осигуряване на тяхното физическо опазване;
- осигуряване на контролни процедури за съпоставимост на стоковите записвания и информацията в първичните счетоводни документи;
- осигуряване на контрол върху приходите по отношение на законосъобразност;
- осигуряване на точна и вярна информация относно изпълнението на бюджета;
- осигуряване на периодична информация на движението на ДМА и материалните запаси;
- обезпечаване съхранението на паричните средства;
- осигуряване съхранението на иформацията и документацията;
регламентиране на документооборота;
осъществяване на контрол по изпълнение на сключени договори. Б. Рискове
- Законодателни промени в националното законодателство и вътрешносъюзните нормативни документи влияещи върху на планираните дейности, финансирането им и др.
- Неспазване на нормативните изисквания и вътрешните правила при осъществяване на дейността;
- Неправилно планиране и незаконосъобразно изразходване на бюджетни средства;
- Несвоевременна актуализация на счетоводната политика, индивидуалния сметкоплан, както и други вътрешни правила при промяна на националното законодателство;
- Назначаване на неквалифицирани и неотговорящи на нормативните изисквания служители ;
В. Необходими действия за снижаване рисковете
- изготвяне на бюджетна прогноза на база предложение на КС на ССБ и РСО
- изготвяне на годишен проект за бюджет на база на обосновани разчети
- актуализиране на вътрешните правила за работната заплата, разработване на правила за допълнително материално стимулиране на служителите;
- осигуряване на финансови средства за провеждане на обучение на служителите;
- установяване с вътрешни правила на процеса по документиране придобиването, съхранението и отписването на ДМА и материални запаси;
- утвърждаване на вътрешни правила за провеждане на годишни инвентарицации;
2. Компютърно и програмно осигуряване на дейността А. Дейности за постигаше на цели
- осигуряване поддържането и експлоатацията на автоматизирана информационна система /ИС/ на организацията;
- осигуряване на необходимите програмни продукти и интернет доставчик
- поддържане на интернет страници на ССБ и списание "Зари"
- поддържане на информационен архив и оборотна техника за осигуряване на ефективна поддръжка на информационната дейност;
- участие в комисии по инвентаризации, бракуване и ликвидация на компютърна техника
Б. Рискове:
не-функциониране на ИС;
недостиг на финансови средства за поддържане дейността на ИС;
липса на подходящи помещения за съхранение на техника и документация; В. Необходими действия за снижаване на рисковете
- осигуряване на помещение за сървъра и необходимите системи и оборудване за него;
- осигуряване на необходимите технически средства за охрана и контрол на оборудването;
- осигуряване на складови помещения за съхранение на компютърна техника.
- осигуряване на системен администратор за поддръжка на информационната система
сключване на договори с доставчици на интернет и програмни продукти .

V. ИЗГРАЖДАНЕ НА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА РИСКА

Чл.Ю. Специалистите по функционални направления в организацията осъществяват оперативна дейност по управление на риска.
1. Управлението на риска се осъществява по отношение на:
- идентифициране на рисковете по осъществяваните и нововъзникващи дейности;
- анализ на рисковете по отношение на причини, значимост и вероятност от настъпване;
- приоритизиране на рисковете /по значимост/
- определяне на дейности по покриване на рисковете;
2. Специалистите по отделните функционални направления:
- познават рисковете в тяхната сфера на отговорност и ги съобщават на висшестоящия ръководител ;
докладват своевременно на висшестоящия ръководител при разпознаване на нови рискове или при неефективност на приетите мерки;

VI. ГОДИШНА ОЦЕНКА НА РИСКА

Чл.11. Ефективното управление на риска се осъществява чрез отчетност и контрол, осигуряващи своевременно разпознаване и оценка на риска, както и предприемане на необходимите мерки.
Чл.12. Ежегодно се извършва преглед на стратегията за управление на риска, с цел идентифициране на възможности за подобрение.
Чл. 13. Ежегодна оценка на рисковете в ССБ включва:
1. преглед на дейността на отделните специалисти и на идентифицираните от тях рискове;
2. актуализиране на стратегията, в която рисковете са категоризирани по степен на важност /съществени, второстепенни , несъществени/
3. изготвяне на предложения до председателя на сдружението за подходяща реакция;
4. вземане на решения за извършване на промени в Стратегията за управление на риска.

Настоящата стратегия е утвърдена на заседание на УС на ССБ

ДОЛАПЧИЕВ ЗАГУБИ ИНТЕРЕС ДА УПРАВЛЯВА ДРУЖЕСТВОТО, ЗАЩО ЛИ?

До
Управителния съвет на ССБ
Гр.София

ДОКЛАД

От

Управителя на "УСПЕХ ССБ ХОЛДИНГ" ЕООД, Веселин Мирчев за переспективите за запазване развитие и на "УСПЕХ ССБ ХОЛДИНГ" ЕООД гр. София и кратък, анализ на текущите финансови параметри.

Настоящият доклад има за цел да начертае най-общи насоки в настоящата и бъдеща работа на "УСПЕХ ССБ ХОЛДИНГ" ЕООД, като не притежава претенции за инвестиционен проект за развитие, а има по скоро информационно-дискусионен характер. Подобна форма на съставяне се налага от критичната икономическа обстановка в Република България, утвърдила се през настоящата 2009 година. Отчитането на икономическите реалности е най-важният елемент, както от съставянето на инвестиционен проект, бизнес план или какъвто и да е документ, касаещ стопанското управление. Погрешните анализи на състоянието на икономиката на страната, нереалистичната прогноза за инвестиционния климат, или какнито и да е прекалено амбициозни или крайно скептични проекти неминуемо ще обрекат стопанския субект "УСПЕХ ССБ ХОЛДИНГ" ЕООД на бързо и сигурно отпадане от пазарната надпревара. Терминът "пазарна надпревара" Важи с пълна сила за дружествата от системата, подложени на жестоката пазарна конкуренция. Съществуването на реалните търговски дружества в условията на глобализираща се световна и европейска икономика, най често е подложено на тежко изпитание в условия на криза.

Трябва да признаем със съжаление и съвсем не без критична бележка, че "УСПЕХ ССБ ХОЛДИНГ" ЕООД. заедно с дъщерните си дружества отдавна не е монополист на пазара на електроинсталационни изделия, като отстъпва отдавна завоювани пазарни позиции на нелоялния внос на китайски и турски изделия. По-млади, по-амбициозни, добре финансирани и структурирани търговски дружества, често с полузаконно нает персонал, агресивно заемат и малкото останали пазарни ниши. Конкуренцията е толкова по-ожесточена, колкото самият технологичен процес се поддава на механизация и автоматизацие и доколкото самото производство позволява това. Обикновенно при високотехнологичните процеси и нормите на печелба притежават резерви и дават възможност за гъвкави решения с цел минимизиране на разходите. Такива именно са предпоставките при производството на метален амбалаж. Тревожните сигнали следва да се вземат под внимание именно сегд, когато са все още сигнали, а не са се случили реалните събития, довели до затварянето на някой предприятия от електроинсталационното производство. Под реални събития се има предвид пренасочването на едри финансови капитали и технологично обновяване на хранително вкусовата промишленост. Тези действия на крупния финансов капитал в България са предсказуеми и повече от очаквани във връзка с невъзможността по-нататък да се инвестира в строителство на жилища и ваканционни имоти. Тревожната статистика за броя на фалиралите фирми от нехранителния бранш само подсилва опасенията за раздвижване на икономическите пластове в тази насока. Енергетиката /която е далечен от нас отрасъл/ и стоките от първа необходимост логично излизат на преден план в условията на икономическа криза, чието начало едва започва в момента по мое лично дълбоко убеждение.

Насочвам вниманието на уважаемите членове на УС към изложените макроикономически факти, не защото предприятията в Шумен и Плевен са в лошо икономическо състояние, а именно защото са жизнеспособни, имат бъдеще и защото съдбата им зависи в момента само от нас и нашите отговорни решения по отношение на бъдещо финансиране и технологично обновяване.

Що се отнася до електроинсталационното производство, въпреки общоприетото мнение в системата, че вискокия процент на еднообразен ръчен труд в дадено изделие е предпоставка в неговото производство да бъдат включени лица със зрителни увреждания, към настоящия момент това не отговаря на истината. При традиционните за нас изделия на електроинсталационното производство това твърдение съдържа известна логика, но в съвременните условия на динамичен пазар, къси серии на производство и много висока сложност на изделията, лицата със зрителни увреждания не могат да постигнат изискващата се трудова ефективност. Още повече, че монополистите на пазара вече се ориентират към завземане и на самата услуга по монтаж на изделията при крайния клиент. Изложеното до тук по отношение на това производство, съвсем не изчерпва негативните фактори, дали отражение върху предприятията от сектора. Многократно излаганите пред заседания на Управителен съвет факти свързани със незаконния внос на китайски и турски изделия биха дотегнали на членовете, но все пак заслужана внимание факта, че крайната продажна цена на някой китайски изделия е равна по стойност само на материала на наши аналогични изделия. Заетите в конкурентни производства по сведения от колеги в бранша са принудени да работят на ненормиран работен ден, понякога до 16 часа, много често без трудови договори и то само до завършване на дадена поръчка. Изострената ситуация на пазара на труда обуславя подобни и дори по-драстични факти. Системата на холдинга категорично ме позволява подобна форма на трудова заетост, но тя реално присъства на пазара, независимо от нашето желание.

Разбира се причините за прекратяване на производството в определени дружества от системата са предимно вътрешно-ценови и ние носим определена вина. но следва да се отбележи и това. че в основната си цялост предприятията, като сграден фонд и терени са съхранени.

Като общ извод за бъдеща работа на този сектор се налага дейност в ограничен брой традиционни пазарни ниши и усилията би следвало да се насочат
изцяло в тази насока. Задължително е също и минимизиране на технологичните разходи за производство. Определено има какво да се направи в тази насока, въпреки непопулярните мерки, които ще се наложат във връзка със съкращаване на заети лица. Инвестирането изцяло би следвало засега да се преосмисли, като се не се допусне разхищаване на скъпо струващи ресурси за изработка и внедряване на продукти, с които вече пазара е пренаситен.

Тук следва да бъде направено едно важно уточнение. Разработка на нови продукти за следващата 2010 година за предприятието във Варна вероятно би изглеждал безпереспективен от гледна точка на пазарната ситуация. Допълнителна тревога буди и факта, че конкуренцията е усвоила вече продукти, които представляват части от т. нар. "структурно окабеляване" в жилищните и офис сгради и предлага комплексен продукт. Въпреки това би било целесъобразно от гледна точка на пазарно присъствие за 2010 година да се предвиди разработка на поне един нов продукт, за да се поддържа макар и минимална технологична възможност на Развойното звено в Русе за бъдеща работа. Състава на звеното по решение на Управителния съвет бе оптимизиран до пределния състав от 5 заети лица в това число и конструкторския отдел. Разбира се определянето на цените на инструменталната екипировка в бъдеще ще се извършва на чисто пазарен принцип между дружествата и холдинга. Холдинговото дружество към момента няма необходимите средства, нито бюджет за авансово стартиране на производство на комплект инструменти за нов продукт, но с оглед на вече редуцирания състав на Развойното звено в Русе. и допусканите и до сега закъснения в сроковете то това е необходимо да започне почти веднага. Финансирането от страна на година за предприятието във Варна вероятно би изглеждал безпереспективен от гледна точка на технологичните ни възможности и конкурентноспособност. Допълнителна тревога буди и факта, че конкуренцията е усвоила вече продукти, които представляват части отт. нар. "структурно окабеляване'' в жилищните и офис сгради и предлага комплексен продукт.

Холдинговото дружество към момента няма необходимите средства, нито бюджет за стартиране на производство на инструмент, но с оглед на вече редуцирания състав на Развойното звено в Русе, и допусканите и до сега закъснения в сроковете то това е необходимо да започне почти веднага. Финансирането на инструмента от страна на "УСПЕХ ЕЛКОМ ССБ'" гр. Варна също е нереалистично, поради липсата на оборотни средства, но средства за финансиране на тази дейност макар и за в бъдеще следва да се предвидят.

По аналогичен начин стои и въпроса с изработка на инструмент за предприятието в Дряново. Следва да се има предвид, че за 2009 година средствата от спечеления бизнес проект на дружеството останаха изцяло на негово разположение с цел да се подпомогне финансово. Въпреки това финансовите анализи не са оптимистични.

Централата изпитва значителни финансови затруднения да се разплаща с вече натрупани задължения при производството на инструментална екипировка, както и за външни услуги, свързани с нея. Този факт. допълнен със задълженията на централата по текущия лизинг и ползваните финансови средства по овърдрафт
от СЖ "ЕКСПРЕСБАНК" клон София налага извода, че всички дружества сами трябва да финансират производството на инструменти за 2010 година, като въпроса не търпи каквото и да било отлагане. (

Разбира се винаги съществува алтернативата да се откажем от производство на инструменти вътре в системата, и да оставим възможностите в ръцете на частни дружества извън холдинга. но това би означавало, да им подарим алтернативи за работа, финансови ередсва от реализация и евентуално генерирана печалба.

Тъй като до момента няма реализирани продажби на недвижими имоти, а очакванията за друга форма на финансиране са нереалистични, то кредитната задлъжнялост в системата се покрива изцяло от приходите от наеми. Размерът на погасителните вноски изчерпва изцяло финансовите средства, постъпващи от наемни договори и в последния месец не достига. Тенденцията е изключително тревожна и допълнена с факта, че все повече фирми-наематели фалират и освобождават помещенията ми дава основание да твърдя, че продажба и незабавно погасяване на ползуваните кредити е наложително. Различен от този вариант крие огромен риск за отнемане в полза на СЖ "ЕКСПРЕСБАНК" на вече обременената с втора ипотека административна сграда в гр. Пловдив. Такова развитие на събитията не би ни спестило претенции от страна на банката по отношение на ползваните за залог машини и съоръжения и крие потенциално огромен риск за системата. Изт ичапето на срока за погасяване на главницата от 700 000 лв. е през юни 2010 година, като в края на срока на овърдрафта реално трябва да се платят 860 000 лв.. което включва и ползваната част от втория овърдрафт от 150 000 лв. Вноските по лихвите се утежняват с всяка изминала година, което е политика на всички банки. Поради факта, че през холдинговото дружество не преминават на практика оборотни средства, е нереалистично банката да се съгласи през идната година да премолюви визирания овърдрафт и очаква от "УСПЕХ ССБ ХОЛДИНГ" ЕООД погасяване на средствата в най-кратък срок.

Ръководството на "УСПЕХ ССБ ХОЛДИНГ"" ЕООД и в частност в мое лице счита за нецелесъобразно п няма възможност да предлага за следващата година обременяване с тежести на недвижим имот от системата с цел преподновяване на овърдрафта.

Съществува: все оше непогасени заплати и осигуровки на освободените 10 лица от Развойното звено в Русе за последните 4 месеца.(

Задълженията на "УСПЕХ ССБ ХОЛДИНГ" ЕООД към "София мед" ЕАД възлиза на почти 40 000 лв. и единствено благодарение на напрегнати преговори между ръководствата не е довело в момента до съдебен иск. Въпреки това с оглед успешното продължаване на дейността на "УСПЕХ ЕЛКОМ ССБ" гр. Варна, това задължение следва да се погаси незабавно и да се предприемат действия по изкупуване на вече заявените почти 18 тона месинг, с цел да се запазят изключително ниските договорени цени за тази важна за ел. инсталационното производство суровина.

Съществуват задължения на холдинга и по изтекли договори за доставка на бакелит 15 000лв. лакове, външни чслуги и др.

Към настоящия момент, месечни издръжка на холдинговото дружество в размер на 2500 лв. месечно се оказва нищожна малка в сравнение с месечните разходи за лихви по кредитите. За изтичащия месец само благодарение на усилиятя на ръководството но "УСПЕХ КОМЕРС ССБ" гр. Пловдив се избегна налагането на наказателна лихва от страна на банката за закъснение вьв вноската на лихвата.

Липсата на финансови потопи през "УСПЕХ ССБ ХОЛДИНГ" ЕООД не дава възможност да се погасят главниците на изброените гю-горе задължения и съпътстващите ги разходи, различни от лихви /такси за обслужване, застраховки, нотариални такси и др./ и за в бъдеще би имало непредвидими последици за финансовото състояние и юридическия статут на дружестванта.

Въпреки описаните до тук негативни факти от стопанската дейност, ръководството но може да неглижира и най малките възможности за инвестиции и създаване на предпоставки за бъдещо развитие. Практиката показва, че отдаването на площи под наем остава сравнително постоянен източник на доходи и заслужава своето внимание, не по-малко от чисто производствената дейност. Европейското законодателство предвижда в бъдеще сградите за обществено ползванеи внис.тедст вие всички сгради да бъдат санирани. като за целта се издава сертификат за енергийна ефективност. В същото време съгласно ЗЗД. задължение на собственика на даден имот е извършването на основни ремонти в имота. Тези обстоятелства, както и завишените изисквания на наемателите на помещения по отношение на качеството на имотите, обуславят необходимостта от инвестиране в тази насока. Нещо повече, отказа от грижи за недвижимата собственост може да доведе до значителни санкции и дори до невъзможност за ползване на даден имот. За съжаление възможността на Холдинговото дружество за инвестиции в тази стопанска дейност са сведени до нх.та.

И тук, подобно на производствената дейност детайлен инвестиционен проект би могъл да бъде създаден едва след изясняване на източниците за финансиране. Предоставянето на помещения с гратисен период в полза на наемателя създава хаотичност при извършването на ремонтните дейности и те трудно биха могли да се контролират от наемодателя. Следва да се има предвид, че отпускането па средсва от европейски фондове за ремонт на помещения, които ще се отдават под наем е невъзможно по сега действащите програми. Поради тази причина те следва да се извършват със собствени средства.

С уважение:
Управител на "УСПЕХ ССБ ХОЛДИНГ" ЕООД.
Веселин Мирчев /п/

МЕМУРАНДУМ НА НАЦИОНАЛНО ПРЕДСТАВИТЕЛНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ НА И ЗА ХОРА С УВРЕЖДАНИЯ

НАЦИОНАЛНО ПРЕДСТАВЕНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ НА И ЗА ХОРА С УВРЕЖДАНИЯ

До Г-н Георги Първанов - Президент на Република България
До Г-н Бойко Борисов - Министър - Председател на Република България
До Г-жа Цецка Цачева - Председател на Народното Събрание
До Г-н Тотю Младенов - Министерство на труда и социалната политика
До Г-жа Йорданка Фандъкова - Министерство на образованието, младежта и науката
До Г-н Симеон Дянков - Министерство на Финансите
До Д-р Божидар Нанев - Министър на здравеопазването
До Всички Парламентарни Групи в Български Парламент

МЕМОРАНДУМ НА НАЦИОНАЛНО ПРЕДСТАВИТЕЛНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ НА И ЗА ХОРА С УВРЕЖДАНИЯ В БЪЛГАРИЯ 2009

Бяха отнети редица изконни права, в резултат на което бяхме принудени да проведем два Национални Протеста - 2007 и 2008 г. Тази политика на Българското Правителство потресе Европа.
Ние, легитимните представители на хората с увреждания настояваме за зачитане на нашите права и преодоляване на засилващото се ограничаване на възможностите ни за интеграция и достоен живот.

Убедени в своите възможности, ние хората с увреждания сме като всички останали граждани. След 3 годишно членство на България в ЕС крайно време е българските държавни и местни органи на власт да са разбрали, че съгласно Конституцията на Р България, Европейските директиви и Конвенцията на ООН сме със специална защита.
Проявата на отговорна, адекватна и комплексна държавна политика ще докаже, че не само на думи, а и на дело е постигната позитивна промяна към хората с увреждания като равноправни граждани на България.

Национално представителните организации на и за хора с увреждания са подготвили искания към правителството на Република България за подобряване качеството на живот на хората с увреждания и изваждане ни от позиция на бедност-и изолация.
Именно хората с увреждания в България най-силно чувстват бездушието на законотворците и обществото. Именно хората с увреждания са най-бедните и най-зле живеещи граждани. Именно те са обект на най-силна дискриминация, без работа, без адекватно лечение и с постоянно напомняне, че са ненужни и абсолютно нежелани.
Крайно време е да престане популисткото и пренебрежително отношение към нашите справедливи искания. Не последваха действия и не получихме отговори на приетите от НСИХУ към МС антикризисни мерки за подкрепа на хората с увреждания в условия на икономическа криза като част от Правителствени мерки.
Липсата на социален диалог доведе до отнемане на права за хората с увреждания. Не получихме отговори на предложения и протестни изявления за нередности, нерешени проблеми, по нормативни актове като ТЕЛК.
В нашата страна инвалидните пенсии си остават сред най-ниските, а в сравнение с европейските са мизерно символични и без никаква перспектива те да осигуряват дори физическото оцеляване на хората с увреждания в тежката зима в период на криза.
Хората с увреждания получават интеграционна добавка, която се превърна в подигравка за тях. Тя е толкова нищожна - (9,75) лева, че е извън всякаква представа за компенсиране на увреждането и интеграцията на хората с увреждания. Въпреки нашето искане да се въведе Европейския критерий Линия на бедността, служещ за база при изчисляване на всички социални плащания, продължава да се използва - термина - Гарантиран минимален доход. С изключително бавни темпове се решава проблема за достъпност на архитектурната среда и транспорта, което възпрепятства процеса на интеграция в образованието и трудовата реализация на хората с увреждания.
Изхождайки от всичко казано, ние настояваме за разрешаване на следните проблеми:
1. Организацията на Обединените Нации през 2006г. прие Международна конвенция за опазване и насърчаване на правата и достойнството на хората с увреждания. Тя вече е ратифицирана от десетки държави в света. ОЧАКВАМЕ ясен отговор на въпроса - кога Българската държава ще ратифицира този документ и ще се съобразява с него.
2. Да се разработи механизъм за ежегодно актуализиране на ГМД и предлагаме критерия на Гарантиран минимален доход да бъде заменен с Европейския критерий - Линия на бедността
3. Да се усъвършенстват стандартите за социални услуги.
4. Да се актуализират социалните и инвалидните пенсии.
5. Размерът на интеграционната добавка да бъде 70% от минималната работна заплата за страната.
6. Да се увеличи размерът на интеграционната добавка за балнеолечение и рехабилитационни услуги, съобразно действителната им стойност.
7. Да се включат в списъка на помощните средства, медицински изделия и приспособления за хора с увреждания към ППЗИХУ нови позиции, отговарящи на съвременните технологии и производство и многото увреждания и заболявания, невключени до сега.
Да не се допуска лишаване на хората с увреждания от медицински изделия (помощни средства) под предлог за корупционни практики и недостиг на ресурс, вследствие на икономическата криза.
Да бъдат предоставяни нови позиции и съвременни медицински изделия и помощни технически средства за децата с увреждания.
8. Децата с Увреждания да получават медицински изделия, защото сегашната ситуация на отказ за такива е срам за една наричаща се европейска държава.
9. Да не се допуска отнемане на облекчения за хората с увреждания.
10. Да се промени статутът на Агенцията за хората с увреждания в държавна агенция.
11. Да се решат проблемните сфери за ефективно участие на национално представителните организации на и за хора с увреждания като законен социален партньор на правителството.
12. Усъвършенстване на нормативната уредба регламентираща медицинската експертиза (ТЕЛК), при разработването, на която да се включат Национално представителните организации на и за хора с увреждания.
13. Изработване и приемане на програма за държавна защита на Специализираните предприятия и кооперации за хора с увреждания.Категорично настояваме в Антикризисната програма на правителството като елемент да бъдат приложени в най-кратки срокове приетите от Националния Съвет за Интеграция на Хората с Увреждания към Министерски Съвет на 13.08.2009 г. Антикризисни мерки за спасяване на Специализираните Предприятия и кооперации на хора с увреждания.
14 Настояваме за предоставяне на средствата от ЕСФ за социалните партньори, каквито са Национално представителните организации на и за хора с увреждания. Чрез този ресурс ще се осъществи реална промяна на дискриминационния статут на хората с увреждания. Ще се създадат условия за преодоляване на дълготрайната безработица. Такива средства вече бяха отпуснати за Национално представителните работодателски и синдикални организации. Ако тези средства от ЕФС не бъдат отпуснати това ще бъде реална дискриминация на хората с увреждания.
Исканите решения са за повишаване качеството на живот на хората с увреждания. Някои от мерките ще компенсират последиците от финасово-икономическата криза. Все още сред хората с увреждания процентът на безработицата е драстично висок - над 90 %. Този висок процент от хора с увреждания в процеса на дългосрочна безработица, живеейки в ниво на висока бедност, зависими от системата на социално подпомагане, ниското ниво на конкурентна и адаптивна квалификация са факторите за високата степен на риск от социално изключване на хората с увреждания. Изброените сфери трябва да бъдат приоритети.

Ние хората с увреждания сме хора като всички останали със своите възможности, образование, симпатии и антипатии и ако държавата реши тези няколко основни проблема ще ни даде възможности за равнопоставеност и използване на нашия потенциал.
Тези наши искания са в правомощията на Министерския съвет и тяхното изпълнение или неизпълнение красноречиво ще докаже отношението на правителството към гражданите с увреждания в България.
Непоколебима е нашата готовност да предприемем съответните законови действия в цялата страна в това число и протестни, ако отново не бъде зачетена нашата гражданска позиция.

28.09.2009

Д-р Диана Инджова, Рh.D.
Ръководител на Националния Съвет за Интеграция на Хората с Увреждания към Министерски Съвет от страна на гражданските организации - най-висшата
гражданска институционална структура в Република България в Социална Сфера, 16 организации
Председател, Глобално Движение на Хората с Увреждания - Ню Йорк
Председател, Център за Психологически Изследвания
Председател на Координационен Съвет (Форум) на Конгрес на Европейският Модел на Гражданската - Парламентарна и Държавна Представителност - Власт

Съюз на слепите в България - Председател Васил Долапчиев: /п/

Съюз на глухите в България - Председател Васил Панев: /п/

Съюз на военноинвалидите и военнопострадалите - Председател Петър Велчев:
Българска асоциация за лица с интелектуални затруднения - Председател Мария Недялкова:

Национален център за социална рехабилитация - Председател Пламен Захариев:

Асоциация "Национален съюз на кооперациите на инвалидите и Национална федерация на работодателите на инвалидите и Съюз на военноинвалидните кооперации в България" - Председател Маринела Ангелова:

Национална федерация на работодателите на инвалидите - Председател Елка Тодорова: /п/

Национален съюз на трудово-производителните кооперации - Председател Стилиян Баласополов:

Национална потребителна кооперация на слепите в България - Председател Михаил Кърлин:

Национална асоциация на сляпо-глухите в България - Председател Димитър Парапанов: /п/

Асоциация на родителите на деца с нарушено зрение - Председател Лазар Живанкин:
Асоциация на родителите на деца с увреден слух - Председател Мария Кръстева: /п/

Комисия по интеграция на хората с увреждания - Изпълнителен директор Васко Кузев:
Асоциация на родители на епилепсия - Председател Веска Събева: /п/
Българска Асоциация за невро-мускулни заболявания - Председател Виолета Антонова:
Съюз на инвалидите в България - Председател Красимир Коцев: /п/
Българска асоциация "Диабет" - Представител Димитър Богданов:

13 ноември, 2009

ЕТИЧЕН КОДЕКС

ЕТИЧЕН КОДЕКС
На служителите на СЪЮЗ НА СЛЕПИТЕ В БЪЛГАРИЯ
/ССБ/
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1 . Този кодекс определя правилата за поведение на работещите в сдружение Съюз на слепите в България и има за цел да повиши общественото доверие към организацията, в професионализма и морала на служителите.
Чл. 2. /1/. Дейността на работещите в сдружението се осъществява при спазване на принципите на законност, лоялност, честност, безпристрастност, отговорност и отчетност.
121 Членовете на колектива, в зависимост от функциите, които изпълняват, осъществяват действия, предлагат и вземат решения,
/3/ Служителите извършват дейността си компетентно, обективно и добросъвестно, като се стремят непрекъснато да подобряват работата в интерес на сдружението.
/4/ При изпълнение на служебните си задължения, служителите се отнасят любезно, възпитано и с уважение към всеки, като зачитат правата и дастойнството на личността и не допускат каквито и да са прояви на дискриминация основаващи се на раса, цвят, пол, сексуална ориентация, възраст, религия, националност, семейно положение, политически пристрастия, умствен или физически недъг и каквито и да било други лични характеристики, състояния или статус;
/5/ Правата и задълженията по този кодекс се отнасят за всички работещи в Съюза на слепите в България, като за краткост ще се наричат с термина "служител".
Глава втора
ВЗАИМООТНОШЕНИЯ СЪС СЪЮЗНИТЕ ЧЛЕНОВЕ
Чл.З. /1/.Служителят изпълнява задълженията си безпристрастно и непредубедено, като създава условия за рвнопоставеност и прави всичко възможно за да бъде обслужването достъпно за всеки.
121. Служителят е длъжен да опазва данните и личната информация на съюзните членове, станали му известни при или по повод на изпълнението на служебните му задължения.
Глава трета
ПРОФЕСИОНАЛНО ПОВЕДЕНИЕ

Чл.4. /1/ Служителят подпомага административното ръководство с висок професионализъм, безпристрастност и активност при разработването и провеждането на дейността му по управление, както и при изпълнението на взетите решения и осъществяване на неговите правомощия.
121. При изпълнение на служебните си задължения служителят следва повевение, което създава увереност, че могат да му се доверят и да разчитат на него.
/3/ Служителят изпълнява задълженията си честно и безпристрастно.
/4/ Когато прави предложение пред административното ръководство, служителят предоставя цялата информация, отнасяща се до вземането на конкретно решение.
Чл.5 /1/ Служителят е длъжен да спазва служебната йерархия и стриктно да спазва заповедите на горестоящите от него в администрацията.
121 Служителят не е длъжен да изпълни неправомерна заповед, издадена по устоновения ред, когато тя съдържа очевидно за него правонарушение.
/3/ Служителят може да поиска писмено потвърждаване на служебния акт, когато в отправената до него устна заповед се съдържа очевидно за него правонарушение.
/4/. Служителят трябва да приема задачи и да поема отговорности само при наличие на съответната компетентност или възможността на придобиване на такава.
/5/ Служителят не е длъжен да изпълни нареждане, което засяга неговите права или правата на неговото семейство.
Чл.6. Служителят поставя пред своя ръководител открито и честно проблемите, с които среща в процеса на работата.
Чл.7./1/ Служителят противодейства на корупционни прояви и на други неправомерни действия в ССБ.
121 Служителят не допуска да бъде поставен във финансова зависимост или в друга обвързаност от други лица или организации, както и да иска и да приема подаръци, услуги пари и други ползи, които могат да повлияят на изпълнението на служебните му задължения, на неговите решения или да нарушат професионалния му подход по определени въпроси.
Чл.8. Служителят не може да приема подаръци и облаги, които могат да бъдат възприети като награда за извършване на работа, която влиза в служебните му задължения.
Чл.9/1/При изпълнение на служебните си задължения служителят опазва повереното му имущество с грижата на добър стопанин и не допуска използването му за лични цели. Служителят е длъжен своевременно да информира непосредствения си ръководител за загубата или повреждането на повереното му имущество.
121 Документите и данните станали му известни по служба могат да се използват само за изпълнение на служебните му задължения, при спазване на правилата за защита на информацията.
/3/ Служителят трябва да получи съгласие от колегите си и/или съюзните членове преди записване на техни изказвания или заснемане на техните действия.
Чл. 10. Служителят е длъжен да спазва установеното работно време за изпълнение на възложените му задачи.

Глава четвърта
КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ

Чл. 11. /1/ При възлагането на служебна задача, чието изпълнение може да доведе до конфликт между служебните му задължения и неговите частни интереси, служителят следва своевременно да уведоми своя ръководител.
121 Служител, на когото станат известни факти и обстоятелства за възникнал конфликт на интереси в отдела, в който е назначен, предприема необходимите мерки за изясняване на въпроса.
/3/ Когато служителят се съмнява дали дадена дейност е съвместима със служебните му задължения, той трябва да обсъди това със самия ръководител.
Чл.12/1/ Служителят не може да използва служебното си положение за осъществяване на свои лични или на семейството си интереси.
121 Служителят не участва в каквито и да са сделки, които са несъвместими с неговата длъжност, функции и задължения.
/3/ Служителите напуснали ССБ не трябва да злоупотребяват с информацията, която им е станала известна във връзка с длъжността, която са заемали, или с функциите които са изпълнявали.

Глава пета
ВЗАИМООТНОШЕНИЯ С КОЛЕГИТЕ
Чл.13./1/ В отношенията с колегите си, служителят проявява уважение и коректност, като не допуска поведение, което накърнява достойнството и правата на отделната личност.
121 Служителят уважава мнението на колигите си и се съобразява с правото им на личен живот.
/3/ Служителят не трябва да се възползва от спор между колеги и работодателя, за да заеме позиция или по друг начин да работи за личните си интереси;
Чл.14. Когато противоречията между колеги не могат да бъдат разрешени от самите тях, те търсят съдействието на непосредствения ръководител.
Чл.15. Със своето лично поведение и чувство за отговорност служителят трябва да дава пример на другите служители, а служителите на ръководни длъжности - и по отношение на подчинените си.
Глава шеста
ЛИЧНО ПОВЕДЕНЕ
Чл. 16./1/ При изпълнение на служебните си задължения, служителят следва поведение, което не уронва престижа на ССБ.
121 Служителят не допуска на работното си място поведение, несъвместимо с добрите нрави.
/3/ Служителят се стреми да избягва в поведението си конфликтни ситуации, а при възникването им цели да ги преустанови, като запази спокойствие.
/4/ Служителят спазва благоприличието и деловия вид в облеклото, съответстващи на служебното му положение.
Чл.17. Служителят не може да участва в скандални прояви, с които би могъл да накърни престижа на сдружението.
Чл. 18. Служителят не може да упражнява дейности, несъвместими с неговите задължения, както и да получава доходи от такива дейности.
Чл. 19. При осъществяването на действия, несъвместими с поведението по този кодекс, към служителя следва да се предприемат действия, съгласно Кодекса на труда.
Глава седма
ПРОЦЕДУРА ПО ДОКЛАДВАНЕ НА НАРУШЕНИЯТА

Чл. 20. Етичния кодекс подлежи на задължително спазване от всички служители в ССБ, като за всяко нарушение на установените в него правила, служителите носят дисциплинарна отговорност съгласно Кодекса на труда.
Чл. 21. Този кодекс следва да се доведе до знанието на всички служители и ръководители в Съюз на слепите в България за сведение и изпъвнение, като запознаването с неговото съдържание се удостоверява лично от служителя чрез подпис.
Чл. 22. При първоначално встъпване в длъжност, непосредственият ръководител е длъжен да запознае служителя с разпоредбите на този кодекс.
Чл. 23. При евентуални нарушения на Етичния кодекс , всеки служи­тел е длъжен да уведоми Председателя на ССБ в писмена форма .
Чл. 24. В 7-дневен срок от подаване на сигнала за нарушение на Етичния кодекс, председателят следва да направи проучване на сигнала и да свика екипна среща за работа по случая, на която да бъдат поканени и заинтересованите страни.
Чл. 25. При констатирани нарушения на Етичния кодекс следва да се инициират процедури за уведомяване на съответните компетентни органи.
Чл. 26. Настоящия етичен кодекс е изготвен в съответствие със Системата за финансово управление и контрол в ССБ.